Woonplant van de maand juli: de Gerbera
In deze tijden van drukte, hoge verwachtingen en stress zoeken we allemaal weleens naar een mentale oppepper. Iets of iemand waardoor je het gevoel krijgt dat het allemaal wel gaat lukken. Zo’n motivator is de Gerbera. Haal deze B(l)oeiende inspirator in huis en optimisme en levenslust maken als een welkome bries hun entree. Een bundel positieve energie, deze Woonplant van de maand juli.
Alleen al met haar felle kleuren slaagt ze erin om je in een lichte vorm van extase te brengen. Geel, rood, oranje, roze, paars, wit: de variëteit is enorm. Ze zorgen dat de Gerbera bijna letterlijk straalt in je woning. Dat maakt echter niet dat ze zichzelf een arrogante houding toestaat. Down to earth, eerlijk, opgewekt: dat is de Gerbera. Met ook nog eens een hoog knuffelgehalte: haar behaarde stengel en zachte, stevige bladeren nodigen haast automatisch uit om geaaid te worden.
Vrolijk bloeiende plant
De Gerbera komt oorspronkelijk uit Azië, Zuid-Amerika en Tasmanië. Ze werd in de 18e eeuw ontdekt door de Leidse botanicus Gronovius. Die vernoemde de vrolijk bloeiende plant naar zijn bloemen verzamelende Duitse collega Gerber. Sindsdien zijn talloze prachtige varianten geteeld: van grootbloemig tot kleinbloemig en een rijke variëteit aan kleuren.
Sprekende kleuren
Juist haar sprekende kleuren en de bijzondere kleurcombinaties waarin de Gerbera verkrijgbaar is maken deze opgewekte dame ook tot een zeer decoratieve woonplant. Plaats ze in een matchende gekleurde pot en je geeft je interieur een eenvoudig, maar enorm pakkend opfrissend accent. Bij voorkeur op een lichte plek, voorzien van regelmatig water met af en toe wat toegevoegde plantenvoeding. Doe je dat, dan zorgt zij dat jij wekenlang kunt genieten van haar vrolijke, oppeppende bloemen. Met een goed humeur en een gezonde portie levenslust als beloning.
Woonplant van de maand
De Gerbera staat deze maand in het middelpunt van de belangstelling als Woonplant van juli. ‘Woonplant van de maand’ is een initiatief van het Bloemenbureau. Maandelijks kiest het Bloemenbureau in overleg met vertegenwoordigers uit de sierteeltsector een plant die het opvallend goed doet bij de consument, of juist (nog) niet zo bekend is, maar wel potentie heeft om het goed te doen in de Nederlandse woonkamer.